Węzeł płaski (przyjaźni)

 

Znajduje zastosowanie przy łączeniu dwu lin o zbliżonych średnicach. Nie należy stosować przy silnym obciążeniu, gdyż zaciska się i jest trudny do rozwiązania, niszczy linę.
 

 

Węzeł refowy

Stosowany do łączenia dwóch lin o zbliżonych średnicach w wypadku potrzeby szybkiego zwolnienia połączenia. Typowe zastosowanie znajduje przy wiązaniu refsejzingów w czasie refowania żagli. Węzeł ten wiąże się podobnie jak płaski z tym, że jeden koniec liny przeciągnięty jest przez pętlę podwójnie. Węzła nie należy stosować przy linach narażonych na szarpanie.
 
 

Związ wantowy

 

Służy do łączenia dwóch lin o różnych średnicach, wytrzymuje duże obciążenie. Węzeł można zastosować do awaryjnej naprawy wanty, przy pomocy dodatkowego odcinka stalówki, wiąże się dwa węzły. Jeżeli wanta ma zapas na długości, wiąże się jeden węzeł łącznikowy. Po wykonaniu węzła wantę trzeba wybrać ściągaczem. Ze względu na złą pracę lin stalowych, gdy są zagięte na małych promieniach, węzła nie należy stosować na stałe. Węzeł nadaje się przede wszystkim do stosowania na linach włókiennych

 

Węzeł szotowy

   
Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem, np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Węzeł ten jest łatwy w wiązaniu i rozwiązywaniu. Nie należy stosować przy linach mocno obciążonych, narażonych na szarpanie i o gładkich, śliskich powierzchniach.
 
 

Węzeł bramszotowy

   

Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem, np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Jest on pewniejszy w pracy niż węzeł szotowy, może przenosić większe obciążenia, jest też odporny na szarpanie.

 
  Węzeł wyblinka
 

Używany do zawiązywania linki na linie lub przedmiocie o większej średnicy lub obwodzie. Typowe zastosowanie to wiązanie wyblinek na wantach. Węzeł mocno się trzyma, po obciążeniu i namoknięciu trudno się rozwiązuje, pracując na szarpanie przeciera linę - dlatego nie należy go używać do cumowania.

 

Węzeł flagowy

 

Węzeł używany do wiązania flag, oraz bander nie mających chomątek i klamer. Łatwy do wiązania, błyskawiczny w rozwiązywaniu, wystarczy pociągnąć za wolny koniec liny, aby całkowicie się rozwiązał.

 

Węzeł półsztyk

 

Służy najczęściej do zabezpieczenia innych węzłów używanych do cumowania. Uwaga - nie należy cumować przy pomocy półsztyku.

 

Węzeł sztyk

   

Jest najprostszym węzłem używanym do cumowania na palu lub do pierścienia. Znajduje zastosowanie również przy zakańczaniu innych węzłów do cumowania. Prawidłowo związany po zbliżeniu dwóch przechwytów do siebie tworzy węzeł wantowy założony na linie pracującej.

 
 

Węzeł cumowniczy

   

Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt pala czy pierścienia chroni linę od przecierania się.

 

Węzeł rybacki

   
Jest dobrym węzłem do cumowania; może być użyty do wiązania liny do: kotwicy, wiadra, sondy, ciężarka rzutkowego itp.
 

Węzeł żeglarski

   

Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt pala czy pierścienia chroni linę od przecierania się.

 

Węzeł ósemka

   

Spełnia funkcje bardzo podobne jak supeł, czyli jako zgrubienie liny zabezpieczające przed wysunięciem się jej z bloku lub kipy. Węzeł ten używany jest szczególnie na końcach szotów.

 

Supeł

   

Jest on stosowany jako stoper, zgrubienie liny, które zabezpiecza przed wysunięciem się liny z bloku lub kipy. Często ma zastosowanie na fale miecza lub płetwy sterowej na jachtach mieczowych. Szereg supłów na fale pozwala utrzymać miecz lub płetwę sterową na pożądanej głębokości zanurzenia. Węzeł ten jednak, gdy jest rzadko rozwiązywany i działa na niego duże obciążenie, mocno się zaciska i jest trudny do rozwiązania.

 

Węzeł babski

   
Nie zaleca się do stosowania. Nieprawidłowo zawiązany węzeł płaski nazwano "babskim". Węzeł ten jest niepewny w pracy i trudny do rozwiązania po zaciśnięciu
 
Węzeł ratowniczy
 

Węzeł używany jest bardzo często, a umiejętność sprawnego wiązania obowiązuje każdego żeglarza. Za jego pomocą robi się na końcu liny oko do cumowania, może być użyty do połączenia dwu lin. Typowe zastosowanie to - zabezpieczanie człowieka w trudnych warunkach pracy na pokładzie, za burtą, lub na wysokości. Pętla tego węzła nie zaciska się, nawet przy dużym obciążeniu.